A Dél-Bükk kincsei

Az idei tanévben még több diákunk, 53 fő választotta a természetjárást, mint mindennapos testnevelést kiváltó sportot a Debrecinum Hexasakk és Természetbarát Egyesület (DHTE) - Eszterházy Károly Katolikus Egyetem Túrakörével.

Tanévindító kirándulásunk a Dél-Bükk változatos felszínformáihoz kalauzolt, hogy azok a diákok is megismerkedhessenek a tájjal, akik október közepén az egyesületünk legnagyobb teljesítménytúráján, az idén jubileumi 25. éves Less Nándor Emléktúrán fognak közösségi szolgálatot teljesíteni.

Túránk nemzetközi volt, mert az egyetemünk Erasmus képzésében tanulók közül 12 török, pakisztáni, kínai, és japán hallgató is csatlakozott. Iskolánk diákjai közül többen bátorkodtak beszélgetni túratársainkkal, de passzívan is fejleszthették angol nyelvtudásuk, mert a geotúra ismertetői angol nyelven is elhangzottak.

Az utunk során számtalan geoérték várt minket. Cserépváralján a 16 méter magas „Nagykúp” a maga 25 faragott fülkéjével a környék legimpozánsabb bálványköve (kaptárköve), aminek eredete homályba vész, de legalátámasztottabb a szakrális jelentősége. A Felső-szoros hatalmas mohás kövei nem csak a szemnek nyújtottak különleges látványt, hanem geológia szempontból is mutatós óriási vulkanikus ignimbrit oszlopait is megcsodálhatunk. Dobi-rét védett őszi kökörcsinmezői után szerencsénk volt Hideg-kút-laposán: mielőtt az Eger közeli Királyrét téli szállására terelte volna szürkemarháit a nomád életet folytató gulyás, ővele és állataival is találkoztunk. A Kőporos-szurdok meánderező völgye után az „Ördögtorony” kaptárkövét figyelhettük meg. 16 km-es túránk végén visszaérve Cserépfaluba már az épített örökségé volt a főszerep: spontán koncertet adtunk a Nóta-arénában, majd a Milleniumi-kilátóból búcsúztattuk el a Dél-Bükk panorámáját.

Következő kirándulásunk a cserszömörcétől „lángoló” őszi Nagy-Eged-hegyre fog kalauzolni az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem szervezésében: a 4. cEKKEr hátizsákos túranap október 15-én, vasárnap várható. Minden érdeklődőt szeretettel várok!

Gólya Tamás (pedagógus, MTSZ bronzjelvényes túravezető, okleveles geotúra-vezető)